Wednesday, July 27, 2011

Berita KOSMO - Peserta luar kuasai cabaran - Monday, July 11, 2011


PARA peserta bergambar bersama Chef Liza (berdiri enam dari kanan) dan Stella (berdiri lima dari kanan) pada Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 peringkat Zon Selatan di Giant Tampoi, Johor Bahru semalam.
JOHOR BAHRU – Kalangan pemenang pada Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 Zon Selatan dibolot oleh peserta luar apabila wakil dari Pulau Pinang, Norulsakinah Mohammad Hanan dan peserta dari Kuala Lumpur, Misliha Juki dinobatkan selaku juara kategori biskut dan kek di pasar besar Giant Tampoi di sini semalam.

Norulsakinah yang menempuh perjalanan lebih 800 kilometer dari Butterworth, menewaskan 14 lagi pesaing apabila Biskut Kerang Mutiara Daisy ciptaannya berjaya mencuri hati empat juri yang diketuai oleh Chef Liza Zainol dan anaknya, Chef Azrin Zainol serta dua wakil Kosmo!, Stella Abdullah selaku Pengurus Iklan Kosmo! dan Pengarang Rencana Kosmo!, Najibah Hassan.


Misliha, 46, yang merupakan seorang setiausaha di sebuah syarikat di Kuala Lumpur pula menjuarai kategori kek apabila taruhannya, Kek Keju Lemon Chocolate Rice Daisy mendapat markah tertinggi.

Misliha giat berlatih buat kek
Oleh MOHAMAD AIZIM BAHARON
27 JULAI 2011


MISLIHA membuat persiapan bahan-bahan yang akan digunakan bagi membuat kek resipinya menjelang Cabaran Daisy Sehebat Chef 211 peringkat akhir di Kuala Lumpur semalam.
-------------------------

KUALA LUMPUR – Kesibukan bekerja bukan halangan bagi Misliha Juki, 46, untuk membuat persiapan rapi menjelang Cabaran Daisy Sehebat Chef 2011 peringkat akhir yang berlangsung di Plaza Shah Alam, Selangor Ahad ini.

Menurut Misliha, selepas pertandingan di peringkat Zon Selatan, dia tidak sihat namun tetap bersemangat membuat persediaan dengan mengadakan simulasi pertandingan akhir di rumahnya.

“Semasa pertandingan nanti masa diberikan kepada peserta hanya dua jam sahaja untuk menyediakan resipi masing-masing.

“Saya membuat persiapan ini supaya dapat menghasilkan resipi dalam tempoh masa yang ditetapkan itu,” katanya di sini semalam.


Misliha yang bekerja sebagai setiausaha syarikat di ibu negara berkata, dia yang akan tampil dengan kek resipinya yang sama ketika peringkat Zon Selatan, Kek Keju Lemon Chocolate Rice Daisy mengakui masih mencari idea untuk menghias kek tersebut kerana pada peringkat akhir peserta perlu mengikut tema Hari Raya Aidilfitri.

Biru dan hidupan laut warnai Zon Selatan
Monday, July 27 2011
KOSMO



COMEL. Biskut air tangan Norulsakinah berbentuk kerang yang dihasilkan bagi mengikut tema dasar laut.
------------------------------------
MENGAGUMKAN. Mungkin itulah perkataan yang dapat menggambarkan keghairahan para peserta Cabaran Daisy Sehebat Chef peringkat Zon Selatan yang bersungguh-sungguh tampil dengan tema yang diberikan oleh pihak penganjur.

Ruang legar pasar raya Giant, Tampoi bukan sahaja meriah dengan kehadiran peserta dan orang ramai yang ingin memberi sokongan, bahkan hasil air tangan para peserta menjadi tarikan utama.


Warna biru yang menggambarkan air laut menjadi asas dalam kebanyakan hasil kreativiti para peserta. Bahkan hidupan laut seperti nemo, ikan duyung, tapak kaki sulaiman, kerang, terumbu karang, cengkerang siput dan sebagainya menghiasi kek dan biskut mereka.

Bagi pengusaha biskut, Rogayah Mat Taib, 55, dia menggunakan sumber laut sebagai bahan utama resipi biskutnya.

Daya kreativiti Rogayah jelas terlihat apabila berjaya mengadun bahan perasa tambahan, udang kering dengan tepung dan minyak jagung Daisy menjadi Biskut Keju Daisy Udang Asin.

Bentuk biskut juga tidak ketinggalan mengikut tema. Juara kategori biskut, Norulsakinah Mohammad Hanan menjadikan fizikal kerang sebagai ilham menghasilkan Biskut Kerang Mutiara Daisy. Wanita yang berusia 27 tahun itu menggunakan herba habbatus sauda sebagai bahan utama mencipta biskut tersebut sekali gus mengalahkan calon-calon lain. Paling ketara penggunaan tema laut adalah dalam kategori kek apabila setiap peserta pasti meletakkan hidupan laut dan batu karang sebagai fokus hiasan.

Animasi

Rata-rata peserta menjadikan filem animasi terbitan Hollywood, Finding Nemo sebagai rujukan utama. Peserta yang telah berpengalaman selama 13 tahun bekerja dalam bidang pembuatan kek, Rohazri Razali merupakan salah seorang menggunakan rujukan itu.

Satu-satunya peserta yang membawa kek terbesar seberat 3 kilogram, Rohazri menjadikan watak ikan badut itu sebagai titik fokus utama dalam resipi Kek Span Lautan Daisy.

IKAN duyung turut menjadi hiasan mengindahkan kek peserta.

---------------------

Bagi juara kategori itu, Misliha Juki dengan Kek Lemon Cheese Chocolate Rice Daisy benar-benar membawa pengunjung ke alam dasar lautan tatkala para pengunjung menatap keknya yang sudah siap dihias.

Pemilihan rona biru begitu dominan serta dekorasi lautan yang begitu terperinci dengan batu-batu karang melatari hiasan kek selain hidupan laut seperti ikan pari, siput dan ikan.

Menurut Misliha, dia mengambil masa hampir empat jam untuk membuat bentuk ikan pari yang menjadi tarikan kepada kek keju lemonnya itu.

Selain filem Finding Nemo, animasi klasik, The Little Mermaid turut menjadi pilihan Fadilah Mustafa, 49, dengan menjadikan karakter tersebut sebagai watak utama dekorasi Kek Coklat Moist D’la.

“Sebaik sahaja saya tutup kedai, saya akan menguli bahan untuk membuat hiasan bagi sirip duyung ini. Sirip sahaja memakan masa dua hingga tiga jam tidak termasuk hiasan lain,” ujarnya yang sudah 10 tahun terlibat dalam perniagaan berasaskan kek.

Beza

Terdapat juga beberapa peserta yang cuba keluar daripada penggunaan rona biru. Pelajar Institut Hospitaliti Yayasan Pelajaran Johor (IHYPJ), Raja Mohd. Ameerul Raja Abdul Aziz, 19, memilih coklat sebagai warna utama.

Bentuk keknya yang berasaskan kayu manis juga berbeza apabila ia dipersembah dalam bentuk kepingan hirisan kek berbanding bulat atau petak.

“Saya mahu berikan kelainan kerana setiap kali perkataan kek disebut, bentuk bulat pasti terlintas di kepala. Tetapi saya masih mengekalkan tema laut dengan dekorasi yang kelihatan seperti dasar laut,” kata Ameerul yang sedang belajar tahun dua di IHYPJ.

Lain pula ceritanya dengan Rusnita Paiman, 33, yang mempersembahkan hasil terakhirnya yang kelihatan sedikit berbeza dengan peserta lain.

“Saya tidak tahu tema pertandingan peringkat Zon Selatan adalah dasar laut. Ketika sampai di sini, baru diberitahu mengenai perkara tersebut oleh Cef Liza.

“Mujur saya mendapat idea dan bahan-bahan pula dapat disediakan dengan pantas dan mudah,” kata Rusnita yang mencipta kek lobak dan coklat bertujuan menggalakkan kanak-kanak makan makanan berkhasiat.

Kek Rusnita berbentuk bintang itu menggunakan warna hijau dan merah jambu selain beberapa dekorasi berbentuk hidupan laut.


SERAMAI 30 orang peserta Cabaran Daisy Sehebat Chef peringkat Zon Selatan bergambar bersama Chef Liza.

-----------------------------------
Cabaran Daisy Sehebat Chef peringkat Zon Selatan digamatkan lagi dengan celoteh deejay KLFM, Juliyana Hussain, 30.

Sebelum pertandingan bermula, Chef Liza Zainol selaku jurucakap Minyak Jagung Daisy mengadakan demonstrasi dua jenis masakan iaitu Biskut Kacang Daisy dan Kek Prune Wallnut selain berkongsi tip-tip masakan kepada peminat. Acara turut diserikan dengan persembahan daripada Ana Raffali dan juga rapper, Altimet yang menyanyikan lagu-lagu popular mereka selain persembahan kebudayaan Johor oleh kumpulan Sanggar Pengembangan.

Selain itu, acara mengukir buah oleh para pelajar dan pensyarah IHYPJ turut diadakan bagi menunjukkan teknik menghias. Menurut Ketua Kursus Kulinari IHYPJ, Mohd. Faizal Mohd Jaffar, 31, di institut itu terdapat dua jurusan yang ditawarkan iaitu Diploma Pengurusan Perhotelan dan Kursus Penyediaan Makanan dan Kulinari.

Di gerai Tupperware pula, Pengarah Tiga Bintang cawangan Bukit Indahnya, Aliyah Tahir, 51, berkata, pihak mereka mengadakan demonstrasi menggunakan produk Tupperware yang mesra pengguna.

“Kami juga menjalankan aktiviti menambah ahli selain memberi penerangan bagaimana bisnes Tupperware mampu menjadi sumber pendapatan kepada mereka,” ujarnya yang sudah 10 tahun terlibat dalam perniagaan itu.

Juara peringkat Zon Selatan bagi kategori kek dimenangi oleh Misliha manakala biskut pula, peserta dari Butterworth, Norulsakinah adalah individu bertuah membawa hamper Daisy dan wang tunai RM300.

 




































No comments:

È