Tuesday, July 19, 2011

CABARAN DAISY SEHEBAT CHEF - 17 JULAI 2011 - SHAH ALAM

Lapan finalis berentap dari kiri Faisal Baharom (kek) ,Norazaliza Awang (kek), Norulsakinah (biskut), Natrah (biskut), Zurinah (biskut), Misliha (kek) ,Mohd.Nawasi (kek) dan Mohamad Suhasman (biskut)
17hb Julai, 2011 
Hasilnya...kek ku

Saya hanya di beri masa 1 minggu dari tarikh tersebut untuk membuat persiapan.  Perserta di kehendaki menghadirkan diri ke bengkel Chef Liza pada 16hb. Julai 2011 dan pemarkahan akan bermula pada tarikh tersebut. 
Bersedia lagi 2 minit nak mula baking
Hari Raya merupakan tema yang di beri untuk pertandingan Cabaran Daisy Sehebat Chef di Shah Alam Central, saya tidak mempunyai masa yang banyak, namun saya cuba sedaya upaya menyiapkan diri untuk membuat sebaik mungkin.


Sempat juga MC nie mengusik .... dalam debaran
Chef Liza menguji kepekatan adunan kek






Chef Erin sempat borak lagi tu...

Berlainan di Peringkat Zon Selatan dimana saya hanya menyiapkan kek yang telah siap di masak, manakala di peringkat akhir saya di kehendaki  mengadun, membakar, mendeko dan menyediakan meja makan untuk 2 orang tetamu dalam masa 2 jam.  Pada awal pembikinan mengadun saya agak relax, dan siap tepat pada waktunya. Tetapi bila waktu membakar oven saya mengalami masaalah, hati mula seriau takut lambat masak kek tersebut.  Walaupun agak lewat masak, saya bersyukur kek akhirnya masak dengan cantik.

Komen Juri sepanjang pembikinan kek saya telah mendapat full mark 'PERFECT' table setting pun sama 'PERFECT' saya lakukan dengan teliti kata Juri dan kek masak pun cantik, adunan yang belum di masukkan ke dalam oen, chef sempat merasa adunan tersebut an beliau komen sedap.  Lega rasanya bila mendengar komennya.  Tetapi saya telah melakukan beberapa kesilapan yang tanpa saya sedari sewaktu pembikinan kek.  Dimana saya meletakan resipi di atas oven dan penonton telah mengambil curi gambar resipi tersebut.  Saya di fahamkan resipi kami telah menjadi hak milik Daisy dan tidak di benarkan di siarkan di mana-mana bloggers.

Dalam kekalutan entah mengapa saya telah menyimpan kek saya ke dalam 3kg dryice, langsung saya tidak terfikir yang kek akan menjadi keras kerana terlalu banyak dryice di gunakan.  Bila sampai waktu mendeko saya dapati kek saya keras dan agak sukar untuk mendekonya.  Namun saya mencuba sebaik mungkin dengan perlahan-lahan. Masa di beri 1jam tak sempat nak defrost kek tersebut, aduh terpaksa deko juga akhirnya. Peringatan untuk diri saya dan juga sesiapa yang ingin melibatkan diri ke pertandingan sebegini jangan sekali-kali menyimpan kek di dalam dryice yang banyak.  Kesilapan paling besar yang saya lakukan sepanjang event berlangsung. Aduhai....terima sahaja lah. kesilapan yang telah di baut sendiri heheheheheh....
Hadiah Tupperware baru sampai 22 Julai, 2011 jam 3.00 petang, mana lah saya nak letak nie Oooo... 4 kotak besar2 tupperware agaknya Sakinah mesti penuh satu rumah ya Sakinah tupperware 5k katakan heheheheeh apa pun syukur alhamdulilah... AMIN
Selesai sudah Cabaran Daisy syukur alhamdulilah saya telah dinobatkan Naib Juara bahagian kek dan Juara bahagian table setting (dimana ini merupakan hadiah yang di rahsiakan oleh pihak penganjur) saya hanya mengetahui bila nama saya di umumkan Juara, banyak pengajaran yang di pelajari sepanjang saya melibatkan diri dalam Cabaran Daisy Sehebat Chef  bermula dari bengkel Chef Liza, minda kena terbuka menerima segala kritikan. Nasihat saya kepada sesiapa yang berhajat untuk menyertai cabaran sebegini, Jangan sesekali cepat merasa bangga bila orang kata produk kita sedap dan cantik kerana itu belum boleh menentukan produk kita sedap dan cantik di mata dan lidah JURI.

Hiasan JURI puji menarik dan bersesuaian dengan tema, dekorasi kek saya buat upin dan ipin manakala table setting  bersesuaian tema cake ‘English + Lemon Cheese Chocolate Rice Daisy’. Tak sangka ramai pulak supporter datang yang saya sendiri tidak mengenalinya.  Saya di fahamkan ada yang datang dari Johor.  Nie mesti gara-gara nak menyokong anak jati Johor nie kan.  Apa pun saya ucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada supporter saya.  

Itu lah serba sedikit pengalaman saya yang boleh di kongsi bersama. Namun saya tetap bersyukur walaupun hanya di nobatkan NAIB JUARA., Ini merupakan hadiah untuk anak sulung saya ANIS, kerana sebelum ini ANIS tidak dapat berborak dengan saya melalui phone maupun skype kerana beliau berada di DUBLIN memandangkan kesibukan saya dalam persiapan utk pertandingan ini.

Terima kasih saya yang tidak terhingga pada keluarga, orang-orang di sekeliling saya yang tidak jemu-jemu memberi perangsang semangat kepada saya, sahabat2 suami saya.  yang amat memahami minat saya.  Kepuasan lebih penting di samping sokongan padu uols semua ‘LOVE U ALL’

No comments:

È